Становище на Института за пътна безопасност за 2024 г.

ПОЗИЦИЯ

На Института за пътна безопасност

През 2024 година са загинали 479 лица при тежки пътнотранспортни произшествия, ранените са 9046. При направен сравнителен анализ /виж фиг.1/ спрямо 2023 година се констатира, че през първите пет месеца на годината жертвите намаляват като средното намаление е от 22% по-малко загинали спрямо 2023 година. През месец юни 2024 година се констатира увеличение на жертвите с 39% спрямо същия месец на 2023 година. След това отново имаме спад на жертвите в периода юли-октомври средно с 24%. спрямо същия период на 2023 година. Последните два месеца на годината се характеризират отново със значително увеличение на жертвите с 39%.

Фиг. 1 Загинали по месеци за 2023 г. и 2024 г.

Сравнителният анализ ни показва нестабилна транспортна система, при която управлението на риска от настъпване на тежки ПТП или липсва или се използват неподходящи инструменти за въздействие на пътнотранспортния травматизъм. Налице е неспособност да се предвижда и въздейства настъпването на тежки ПТП по републиканската и общинска пътна мрежа.

Отговорните институции ДАБДП, МВР, МТС и МРРБ не функционират като система за управление на риска от настъпване на тежки ПТП. Статистическите данни ни показват, че броя на жертвите през 2024 година се влияе от случайни събития и статистически грешки (през 2023 г. са настъпили повече единични ПТП със загинали повече от три лица спрямо 2024 г) . Постигнатото намаление на годишна база с около 9% не би следвало да се възприема като закономерно, тъй като не е заложено в плановете и анализите на отговорните институции. За последните 10 години се наблюдава спад на жертвите от ПТП като през 2014 година те са били 660 души, докато през 2024 година те са 479. През този период също се констатират спадове и повишения на загиналите от ПТП през различните години /виж фиг. 2./

Фиг. 2 Загинали за последните 10 години (2014-2024)

В крайна сметка налице е тенденция за еволюционно намаляване на жертвите от ПТП, а не от конкретни действия на отговорните институции. Еволюционното намаление означава, че за 10 години се е подобрила пътната инфраструктура, обновил се е автопарка и са се повишили медицинските способности да спасяват тежко ранени от преждевременна смърт.

През последните две години се предприеха редица законодателни промени, информационни кампании и засилен полицейски контрол за предотвратяване на тежки ПТП с водачи употребили алкохол и наркотици. От данните на таб. 1 се вижда, че през 2024 година е настъпило едно тежко ПТП с водач употребил алкохол докато през 2023 година те са били 4. При употребата на наркотици се констатира, че има 1 настъпил смъртен случай през 2024 година, докато през 2023 са загинали 2 души. Това прави под 0,5 % от всички загинали вследствие ПТП. Насочването на по-голяма част от ресурса на контролните органи за въздействие на водачите, употребяващи алкохол и наркотици и пренебрегвайки други сегменти от безопасността, като жертвите сред пешеходците, употребата на мобилни устройства по време на движение и др. водещи до по-голямата част от загиналите при ПТП показва, че институциите се влияят от емоционални обществени реакции и не действат ефективно.

Алкохол TPTP Загинали Ранени
2020 г 83 4 117
2021 г 64 3 74
2022 г 83 7 97
2023 г 83 4 102
2024 г 66 1 81
Наркотици TPTP Загинали Ранени
2020 г 8 2 16
2021 г 9 2 11
2022 г 18 2 20
2023 г 21 2 22
2024 г 21 1 26

Таблица 1. Тежки ПТП със загинали и ранени при употреба на алкохол и наркотици

Изводът, който може да се направи е, че е необходимо да се насочат законодателните усилия към промени, касаещи структурата и организацията на взаимодействие между отговорните институции, както и тяхната отговорност за състоянието на безопасността на движението по пътищата. Считаме, че се преекспонира желанието на емоционално обвързани лица за драстично повишаване на наказанията по ЗДП. Народните представители е необходимо да проявят хладнокръвие и безпристрастност при взимане на решения за промени в ЗДП.

ЕКИП НА ИНСТИТУТ ЗА ПЪТНА БЕЗОПАСНОСТ

Становище на Института за пътна безопасност, относно поредната катастрофа с градски автобус

Няма ден, в които да не сме свидетели на смразяващи кадри от пътищата по нашата страна, но поредната катастрофа с автобус изпълняващ курс от редовните линии на общинска транспортна схема е факт няколко дни след подобна катастрофа близо до София.

Място на произшествието този път е в близост до Враца, като автобус на „Тролейбусен транспорт” ЕООД гр. Враца е катастрофирал на разклона за гр. Криводол. Автобусът е изпълнявал курс по редовната линия от с. Лиляче за гр. Враца. Катастрофиралият автобус е нископодов градски, произведен през 2005 г. Той позволява превоза на 14 бр. седящи и до 50 бр. правостоящи, като в конкретния случай в автобуса е имало 12 бр. седящи пътници. Автобусът не е произведен да бъде с колани.
Линията се е изпълнявала съгласно Наредба № 33 от 3 юни 2016 г. за обществен превоз на пътници и Наредба № 2 от 15 март 2002 г. За условията и реда за утвърждаване на транспортни схеми и за осъществяване на обществен превоз на пътници. От тази гледна точна при този пътен инцидент няма допусната грешка или нарушение. Проблемът обаче идва от това, че има пропуски в нормативните уредби и по този начин съгласно Наредба № 2, чл. 37, т. 3, буква Б казва, че превозите по автобусни линии се извършват със следните класове автобуси: междуселищни линии от общинските, областните и републиканската транспортни схеми: с еднопосочна дължина до 30 км – с всички класове автобуси;. В конкретния случай става дума за линия с дължина 16 км.
Поредицата от сходни пътни инциденти показва едно нещо, а именно, че има много сериозен пропуск в законодателството, всичко това примесено с остаряващия автопарк, липсата на държавна политика по отношение на подновяването му и продължаващото обучение на професионалните шофьори ще доведат до още и по-сериозни инциденти и те ще стават все по-често.
Институтът за пътна безопасност призовава за спешни мерки и ревизия на правилата за възлагане на редовни линии на градския транспорт, за изработване и приемане на държавна политика за подновяване на остарелия автопарк, както и за приемане на методи и стратегии за продължаващо обучение при професионалните шофьори. Всичко това трябва да върви ръка за ръка с изработването на специализирана концепция за управление на риска при осъществяването на обществен превоз на пътници.
Институтът за пътна безопасност за пореден път настоява българското правителство да гарантира сигурността на своите граждани. Със своето бездействие то поведе необявена война с народа си.