Държавата е отговорна за катастрофите, перверзия е да изкарват виновен човека
Членът на УС на Института по пътна безопасност Богдан Милчев пред Фрог
Държавата е отговорна за катастрофите, а тя прехвърля вината върху хората. Това каза пред Фрог нюз шефът на Института по пътна безопасност Богдан Милчев.
Ето какво още сподели той за трагедията на магистрала „Тракия”:
– Г-н Милчев, защо се случва поредната трагедия на пътя? Каква е причината за тежката катастрофа на автомагистрала „Тракия”, при която загинаха 6 души?
– Институтът за пътна безопасност и аз изказваме съболезнования към близките на всички жертви. Пълен цинизъм е да се коментира защо и как е станала катастрофата, защото всичко по темата е изговорено. Случващото се на пътя многократно е коментирано от институциите и цялото гражданско общество. Проблемът е ключов, защото е нарушено взаимодействието между институциите. Споделената отговорност е една неработеща система. Належащо е да има нов подход и нова система за управление на безопасността на движение по пътищата. По тази причина от Института решихме повече да не говорим на тази тема, а да действаме.
– Какво ще предприемете?
– Призовавам всички управляващи и граждани да дойдат на 24-ти април от 11 часа в Техническия университет в Пловдив, където ще покажем проблемите и ще дадем решенията. Трябва да се спре с говоренето. Необходими са действия. Крайно време е администрацията, която се е затворила в себе си, да започне да работи така, както трябва. Сега ще изкарат виновен автомобила или шофьора. Това е удобно и крайно перверзно.
– Кой според вас е отговорен тогава?
– Отговорността трябва да е на доставчика на пътната система-сиреч държавата. Безспорно е, че човек, иска или не, допуска грешки. Но държавата е тази, която трябва да ограничи неговите умишлени грешки. Пътната система трябва така да бъде изградена, че когато се допусне някаква грешка, да не се стига до такива инциденти. За 2 дни загинаха 13 човека. Това мина границата. Изобщо няма нужда да се събираме и да правим работни съвещания. Това е непълно безполезно. Трябват конкретни действия.
– Държавата обаче е свикнала при такива случаи да прехвърля отговорността, предимно върху човека.
– Убеден съм, че за всички грешки държавата трябва да понесе отговорност. Проблемът е системен. Необходимо е тя да се коригира. Моделът на споделена отговорност е изчерпан. Дори преди десетина дни главният прокурор също го осъзна и каза, че не споделя да се прехвърля отговорността.
– Откъде трябва да започне промяната?
-Първо трябва да се формира политика, насочена към това, че отговорността е на държавата. Втората стъпка е нов модел на система за управление. Готови сме да го представим на 24-ти април. Сега ще се види дали искаме само да си говорим или сме готови и имаме куража да действаме. Цинично е в момента да се разсъждава върху конкретната причина, довела до тази голяма трагедия. Трябва да се промени философията на управление на системата.
-Сегашната каква е- сбъркана или архаична?
-В момента наблюдаваме философия на импровизацията. От 2010 година няма внесен нито един доклад в МС за състоянието на пътната безопасност. Говорим не само за МВР, а за всички 11 институции, които уж имат отговорност. Как тогава се управлява системата- с телевизиите и с катастрофите ли?! За жалост, след подобни трагедии следват съвещания и коментари, но не и реално и ефективно управление.
Интервю на Катя Илиева (frognews.bg)
Бих искал да степенувам някои прости неща.
1. На първо място, кой е най-масовият пътен знак в България – ограничение 60 км/час, път без предимство и ремонтни дейности. Първият знак е излишен, той дава предимство на този, който излиза от пътя без предимство, а не на този който се движи по главен път. вторият знак се среща много често забравен след ремонт и шофьорите се заблуждават, когато той е реален и има действително ремонт и стеснение. Да бъде ясно регламентирано, като за “олигофрени”, понятието “не съобразена скорост”, в кои случаи може да се използва от пътните полицаи. Въпреки, че в закона е ясно казано, но на практика се тълкува, според “човекът”, който трябва да бъде спасен или наказан. Хиляди са случаите и само един, за който съм чувал, когато на депутат беше записано в акта, че вината е на собственика на пътя.
2. На второ място е подкупността на пътните полицаи, които стоят при знак ограничение 60 км/час и чакат с хранилката.
3. На трето място е ненаказуемостта на шофьорите и пешеходците, които са от мафията “мой-човек”. Така, може невинен да станеш виновен, което води до анархия. Тук трябва да включим и масовите експерти, които могат да оказват влияние върху тези процеси, освен следователите и прокурорите. Да не говорим за “кочеревските свидетели, които могат да се намерят почти при всяка катастрофа, особено в населени места и да обърнат палачинката. Най-лошото е, че когато съдът установи, че свидетелите са лъгали, той не предприема нищо, няма осъден за лъжесвидетелстване. Съдът абдикира, с оправданието, че това е частен проблем.
4. На четвърто място е липсата на маркировка хоризонтална и вертикална, което води също до нарушения, без вина.
5. На пето място е тезата, който развива Богдан Милчев, за колективната безотговорност, което води до бездействие или палиативни действия, без резултатност. Този въпрос е много сериозен и трябва да се да се дискутира публично от многото организации и да се стигне до решението, отговорност да се носи от един орган, който да да обединява от останалите заинтересовани страни статистиката, да анализира и да предлага промените в закона, които трябва да бъдат проверявани на практика поне две години. Естествено, ще се ползва опитът в страните, където тези проблеми са отдавна решени, но не трябва да се прилагат едно към едно, а да се преценяват с географската и климатичната обстановка в България през съответните сезони.
6. И не на последно място това е наказанието за употребата на алкохол и упойващи вещества от шофьорите и пешеходците, не съобразяването, а по някога в населените места и предизвикателно отношение на пешеходци и шофьори един към друг, без да бъдат санкционирани. И тук мафията “мой-човек” е от голяма вреда.
Просто погледнете – https://web.facebook.com/pravnapomosht.bg/videos/2202076356477041/?hc_ref=ARReVrcS-alkJPAT2tCdSkZwhMEnROUHt4hngOTwgSYmJYbmyFid679
коментарите са излишни
През 2017 два пъти шофьори нарушители се опитаха да спрат колата ми, с явна цел саморазправа с мен. Монтирах си видеорегиратори и има чудни снимки на нарушители, КАТ си има бланка за сигнали и налагат актове. Обаче, регламента им е 100% НЕРАБОТЕЩ! Запис направен в В. Търново изисква от мен от Сф. Да ходя лично да подавам сигнал в В. Търново. Ако последва обжалване и дело – и аз и колата с Сф номер ще ходим от Сф до В. Търново. Е – КАК ДА ПОДАМ СИГНАЛ???
Предходния ми сигнал – също ме пращат към Пазарджик – АМ Тракия …
ето ги сигналите ми:
https://youtu.be/gvBS9cZ-fxU
https://youtu.be/h5SgfuUjwsY