Относно:

  1. Неизползваеми пътни съоръжения за 270 млн. лв. построени с европейски средства по ОП „Транспорт“;
  2. Причини за забавянето на решението на проблема с появилите се свлачища при строителството на тунел “Железница”, които бавят пускането на участъка от магистрала “Струма” край Симитли.
  3. Има ли наличие на корупционни съмнения в бившето ръководство на АПИ за невъвеждането в експлоатация на пътен тунел „Железница“ на АМ „Струма“?
  4. 200 милиона лева са дадени авансово за укрепване на свлачища, но до този момент няма нито едно укрепено такова! Защо АПИ не е прекратило тези договори и не си е искало парите?

Институтът за пътна безопасност извърши на място проверка на пътен тунел „Железница“ и съоръженията към него, които са част от  строителството на лот 3.1 от АМ „Струма“.

На място на 10 август 2022 г. Институтът за пътна безопасност (ИПБ) установи, че съоръжението тунел „Железница“ е изпълнено предсрочно и е напълно готово за въвеждане в експлоатация. Двете тръби на тунела са общо над 4 км и са част от строежа на лот 3.1 от АМ „Струма“. Съоръжението е с всички необходими системи за енергоефективно осветление, вентилация, видеонаблюдение, пожароизвестяване, интелигентна система за управление на трафика, аварийни SOS кабини, електронна система за контрол на достъпа и т. н. Изграден е и обслужващ тунелен път при южния портал на тунела откъм град Симитли, площадка за хеликоптер, два моста над Суха река, които са съответно 108 м и 18 м, подпорна стена и други.

Двата моста към южния вход на тунел „Железница“

 

Хеликоптерна площадка с обслужващ тунелен път към тунела

Две много сериозни мостови съоръжения са изградени и към северния вход на тунел „Железница“, с което се допълва картината на всичко, което инспектира ИПБ.

Двете мостови съоръжения към северния вход на тунел „Железница“

Всичко, което е показано в снимковия материал,  направен на място, е построено за година и половина от изпълнителя с европейски пари по програма „Транспорт и транспортна инфраструктура“. Към днешна дата всичките тези съоръжения бездействат и не са въведени в експлоатация поради две свлачища, които се намират от двете страни на тунела. За свлачищата се знае повече от година и половина, но до този момент не са предприети никакви мерки за тяхното укрепване, за да може да се въведат в експлоатация тунел „Железница“ и всички останали съоръжения.

Оказва се, че за година и половина строителите са построили най-дългия тунел в България, изградили са четири мостови съоръжения, хеликоптерна площадка, обслужващ тунелен път и подпорни стени, а държавните институции в лицето на бившите ръководства на МРРБ и АПИ не могат да укрепят за същия срок две свлачища!

Според източници на ИПБ, този фарс се разиграва поради пазарлъци за комисиони, към които се стремят длъжностни лица от бившите ръководства на МРРБ и АПИ. Корупцията в България трудно се доказва, но при съпоставката на фактите, думите на източниците  могат да получат сериозен кредит на доверие.

През месец февруари 2022 г. по време на блиц контрол в парламента регионалния министър Гроздан Караджов заявява следното: „Разработено е проектното решение за укрепване на свлачището след тунел “Железница” по автомагистрала „Струма“ и се очаква до края на годината да завърши и неговото укрепване“. Към днешна дата обаче, от бившето ръководство на АПИ не са предприети никакви действия, за да започнат укрепителните дейности на свлачищата. Според  източниците на ИПБ това е така, тъй като строителните фирми отказват да плащат комисиони, а и много от тях вече печелят поръчки в западни европейски държави и стават все по устойчиви на корупционен натиск. Крайният резултат от този фарс е, че гражданите не могат да ползват съвременните пътни съоръжения, които гарантират в максимална степен пътната им безопасност поради корупционната жажда на висши чиновници от бившето ръководство на АПИ. Странен е и факта, че бившия председател на АПИ Тодор Василев не е посетил нито веднъж тези съоръжения, както района на  свлачищата, които възпрепятстват въвеждането в експлоатация на пътните съоръжения.

Българското общество има право да знае причините за бездействието на отговорните длъжностни лица, чиято дейност е пряко свързана с пътната безопасност и високата смъртност по пътищата на България през последните месеци.

Институтът за пътна безопасност призовава за нулева толерантност към корупцията и ще продължи да изнася доклади за състоянието на пътищата в България. Надяваме се, че новите ръководства на МРРБ и АПИ ще вложат необходимия ресурс и потенциал за укрепване на свлачищата, които възпрепятсват въвеждането в експлоатация на описаните по-горе пътни съоръжения.

Тук е момента да призовем новото ръководство на МРРБ и АПИ да дадат в спешен порядък отговор, какво се случва с тези 200 милиона лева платени в аванс още през 2019 г. и как така до този момент няма укрепено нито едно свлачище? Ще бъде ли потърсена отговорност на бившия министър Гроздан Караджов и бившия председател на АПИ Тодор Василев за бездействието им? На корупционна практика ли е било подчинено това бездействие и било ли е стимулирано с подобаващи комисиони? Все въпроси, на които Института за пътна безопасност очаква отговори.