ДОКЛАД-ТЕХНИЧЕСКА СВОДКА
ДАТА: 03/12/2020
Справка № II-82-София-Самоков
20201202.В01
От: Инж.Методий Стелиянов
Републикански път София – Самоков (II-82)
ПОЛЕВИ ОГЛЕД ОТ 12 НОЕМВРИ 2020г.
ПРЕГЛЕД НА ДОКЛАД ДР-04-19/09.01.2019г.
1. Въведение
Тази техническа сводка е предоставена във връзка с поставената ми задача от Институт за пътна безопасност (ИПБ) за „бърз“ оглед и идентифициране на рискове, обвързани с:
• обезопасяването,
• структурните характеристики и
• функционалните характеристики на второкласен републикански път София – Самоков,
като всички идентифицирани проблеми, несъответствия и дефицити да бъдат разгледани и докладвани.
Полевият оглед бе извършен на 12/11/2020г. Несъответствията, които бяха намерени са:
• пространствена геометрична несъвършеност – липса на вираж или негативен вираж в завой;
• нарушена структура на асфалтовия слой с възможност за проникване на вода в носещите слоеве;
• деформации в платното за движение, които имат потенциал да доведат до:
– загуба на контрол на МПС;
– задържане на вода и аквапланинг;
– задържане на вода и вледеняване (нежелателно удължен спирачен път);
• недостатъчна и остаряла сигнализация с пътни знаци;
• остаряла и липсваща хоризонтална маркировка;
• неадекватност на пътната обезопасителна система (ПОС).
Посочените несъответствия са груби грешки при експлоатирането на транспортни коридори и сумираният асоцииран риск е много висок!
Препоръки в краткосрочен план (до три месеца):
• възлагане и извършване на независим одит по пътна безопасност на съществуващата инфраструктура за детайлна оценка на риска, асоцииран с всички дефицити на пътна безопасност от Институт за пътна безопасност;
• своевременно въвеждане на временна организация и безопасност на движението от стопанина на пътя;
• инсталиране на адекватна ПОС.
Препоръки в средносрочен план (от три до шест месеца):
• подобряване на геометричните характеристики на пътя;
• подобряване и осъвременяване на отводняването на пътя;
• възстановяване на асфалтовото покритие;
• инсталиране на нова хоризонтална и вертикална сигнализация.
С цел продължителност на темата “София – Самоков”, на 19/11/2020г. ИПБ предостави доклад № ДР-04-19/09.01.2019г., за запознаване и кратък коментар:
• От снимковия материал е видно, че занемареното състояние на транспортния коридор II-82 е хронично.
![Фиг.1 Наблюдаван участък Панчарево – Самоков. Фиг.1 Наблюдаван участък Панчарево – Самоков.](https://safetyroad.bg/wp-content/uploads/2022/02/Фиг.1-Наблюдаван-участък-Панчарево-–-Самоков..png)
1.1. Участък
Огледът се състоя в първите 7,5км от 40км извънградски участък Панчарево – Самоков, с приблизителни координати 42°34’45.8″N, 23°25’30.2″E и 42°33’42.8″N, 23°27’03.5″E. Наблюдаваният участък представлява права с низ от редуващи се прости и сложни криви (фиг.1) с ограничена видимост при дневни условия и ясно време.
2. Наблюдения
2.1. Пространствена геометрична несъвършеност
Фиг.2 е един от няколкото наблюдавани примера в участъка за завой с изграден незначителен вираж. В допълнение съществува и ограничена видимост от приблизително 50м без хоризонтална маркировка. При такава ситуация водачите имат тенденция да позиционират МПС в средата на платното за движение. Това повишава риска от челни ПТП, за да бъдат избегнати водачите обикновено предприемат резки маневри.
В ситуация на завой правилно изграденият вираж допринася за стабилизиране на МПС случай. В противен случай се получава загуба на контрол и напускане на платното за движение. Както е видно от снимковият материал ПОС е имала контакт с МПС, въпреки че кривата е сравнително проста.
За съжаление, често в практиката този тип ПТП биват категоризирани като следствие на “несъобразена скорост”. В действителност резултатът – пътно транспортното произшествие е в следствие на лошо изградена, неподдържана и подвеждаща пътна среда.
![](https://safetyroad.bg/wp-content/uploads/2022/02/Фиг.2-Незначителен-вираж--300x168.png)
Асоцииран риск:
Безопасност – висок риск от ПТП с тежки последици от челни удари или удар с ПОС.
2.2. Нарушена структура на асфалтовия слой
Асфалтовият слой в наблюдаваният участък е с множество повреди. Наблюдавани са добре установени пукнатини и дупки, а и ново откриващи се пукнатини. Естеството на самите повреди не е “стихийно” (поради неконтролируемо природен феномен), те се дължат на липсата на своевременна поддръжка.
![](https://safetyroad.bg/wp-content/uploads/2022/02/Фиг.3а-Пример-за-дълбоки-надлъжни-пукнатини-300x192.png)
Липса на ПОС (42°33’09.8″N, 23°26’35.3″E).
![](https://safetyroad.bg/wp-content/uploads/2022/02/Фиг.3б-Пример-за-блоково-напукване-и-последващо-формиране-на-дупка-в-асфалтовия-слой.-Завой-с-негативен-обратен-вираж--300x230.png)
![](https://safetyroad.bg/wp-content/uploads/2022/02/Фиг.3в-Добре-установена-дълбока-дупка-която-задържа-вода-и-позволява-проникване-в-носещите-слоеве.-Ново-формиращи-се-дупки.-300x234.png)
Асоцииран риск:
Структурни характеристики – задържане на вода и проникване в носещите слоеве и тялото на насипа. Това ще доведе до деформации на платното за движение и допълнително намалена функционалност.
Необходими са своевременни коригиращи действия в метода на управление и съхранение на транспортният коридор. Не се препоръчва работа на “парче”.Фрагментираният метод на запълване на избрани дупки и пукнатини не е донесъл и няма да донесе дългосрочни ползи в управлението на актива.
Препоръчва се работите по възстановяване на транспортния коридор да бъдат изпълнени с цел дългосрочно съхранение.
2.3. Деформации в платното за движение
При шофирането по време на огледа бяха усетени, а в последствие при полевия обход бяха констатирани деформации в платното за движение. Но поради недостатъчните пролуки в трафикопотока заснемането и измерването на деформациите бе опасно и практически не беше възможно.
Тези дефекти в платното за движение имат потенциал да доведат до:
• загуба на контрол на МПС при маневриране от водачите с цел избягване на препятствието;
• задържане на вода и аквапланинг въпреки наблюдаваните сравнително ниски скорости на трафикопотока;
• задържане на вода и вледеняване върху платното за движение при зимни условия ще доведе до нежелателно удължен спирачен път (от гледна точка на управление на актива), но и като лоша изненада за млад или непознаващ пътя водач.
Асоцииран риск:
Безопасност – сериозни или фатални наранявания при загуба на контрол и излизане от платното за движение.
Функционални характеристики– понижен комфорт при пътуване и понижено качество на трафикопотока.
Структурни характеристики –водата е несвиваем флуид, който навлиза в пукнатините на асфалтовата настилка. Под динамичните сили приложени от трафикопотока тя работи като клин, който ускорява степента на повредата на настилката.
2.4. Недостатъчна и остаряла сигнализация с пътни знаци
По време на огледа бе установено, че сравнително голям брой знаци са с остарели светлоотразителни елементи (фиг.4). Тези знаци може да се считат за „работещи“, за бдителен водач, с добро зрение, при ясни условия. Но не всички водачи са бдителни, не всички водачи са с добро зрение и не винаги условията са ясни. Изключително важно е знаците да са респектиращи и ясночетими за всички участници в движението, в дневни и нощни условия, и не на последно място при сложни метеорологични условия (мъгла, силен дъжд).
![](https://safetyroad.bg/wp-content/uploads/2022/02/Фиг.4-Примери-за-пътни-знаци-сигнализиращи-за-опасност-с-нарушена-светлоотразяваща-способност..png)
При локация 42°33’17.0″N, 23°25’34.0″E бе наблюдавана занемарена инсталация на временна организация на движението (фиг.5). Поради земната маса, намираща се върху платното за движение, отсечката от приблизително 200м се счита за опасна, поради това че:
- земната маса сама по себе си намалява ефективната широчина на лентата за движение в посока София и принуждава трафикопотока да навлиза в противоположната лента за движение;
- опасно стръмният откос, който не е защитен с адекватна ПОС. Тя липсва или е повредена.
![](https://safetyroad.bg/wp-content/uploads/2022/02/Фиг.5а-Състояние-на-ВОД-преди-опасното-място-в-посока-Самоков-300x129.png)
![](https://safetyroad.bg/wp-content/uploads/2022/02/Фиг.5б-Състояние-на-ВОД-при-опасното-място-в-посока-Самоков-300x119.png)
![](https://safetyroad.bg/wp-content/uploads/2022/02/Фиг.5в-Състояние-на-ВОД-предиопаснотомясто-в-посокаСофия-300x117.png)
![](https://safetyroad.bg/wp-content/uploads/2022/02/Фиг.5г-Състояние-на-ВОД-предиопаснотомясто-в-посокаСофия-300x142.png)
![](https://safetyroad.bg/wp-content/uploads/2022/02/Фиг.5д-Липса-на-поддържане-на-дълготрайната-ВОБД-от-страна-на-изпълнителя-300x92.png)
Асоцииран риск:
Безопасност – ПТП със сериозни или фатални наранявания могат да бъдат очаквани поради грешно взети решения и в резултат на дезинформация, породена от качеството и състоянието на комуникацията чрез настоящата знакова уредба. За съжаление, тези причини след ПТП биват “замаскирани” в базата данни, като пътно транспортното произшествие бива класифицирано като следствие от “несъобразена скорост”.
Структурни характеристики –в отсечката със струпаната земна маса се наблюдава проблем със стабилността на откоса и риск от свличане на земна маса. Степента на този риск не може да бъде оценена от автора на техническата сводка поради липса на информация. Но е видно, че земната маса спира естественото отводняване на платното за движение и завържа водата в лентата за движение в посока София. Разбира се това се отразява пряко на безопасността и функционалността на пътя, но и допринася негативно към структурните характеристики на асфалтовата настилка и носещите слоеве.
2.5. Остаряла и липсваща хоризонтална маркировка
Характерно за надлъжната пътна маркировка (фиг.6) в наблюдаваната отсечка, е че крайната направляваща линия липсва. Това е един много важен елемент на пътното платно. Приносът му към пътната безопасност, по-точно в избягване на ПТП поради загуба на линейна информация за габарита на пътя при нощни условия и заслепяване, е с много висока степен. Липсата на ясна делинеация води до умора на водача и повишен риск от ПТП.
![](https://safetyroad.bg/wp-content/uploads/2022/02/Фиг.6-Пример-за-лоша-неподдържана-и-липсваща-надлъжна-пътна-маркировка-300x170.png)
Асоцииран риск:
Безопасност – сериозни или фатални наранявания при ПТП, в следствие на напускане на платното за движение и сблъсък с крайпътно препятствие.
2.6. Неадекватност на ПОС
Пътната обезопасителна система (фиг.7) е:
• занемарена,
• неадекватна и
• опасна!
![](https://safetyroad.bg/wp-content/uploads/2022/02/Фиг.7б-Зоната-за-дефлекция-на-системата-не-отговаря-на-съвременната-практика-съгласно-енергийните-нива-по-MASH.-300x193.png)
![](https://safetyroad.bg/wp-content/uploads/2022/02/Фиг.7в-300x214.png)
![](https://safetyroad.bg/wp-content/uploads/2022/02/Фиг.7г-Неправилно-анкериране-на-погребания-терминал.-300x222.png)
![](https://safetyroad.bg/wp-content/uploads/2022/02/Фиг.7д-Неадекватна-ПОС-грешно-снаждане.-Така-инсталирана-системата-не-отговаря-на-стандартните-тестови-условия.-300x226.png)
![](https://safetyroad.bg/wp-content/uploads/2022/02/Фиг.7е-Рибена-опашка-и-погребан-терминал-в-опасен-завой-показва-изключителна-некомпетентност-на-инсталационния-дизайнер-на-ПОС.-300x193.png)
![](https://safetyroad.bg/wp-content/uploads/2022/02/Фиг.7ж-Неправилно-снаждане-не-отговаря-на-тестовите-условия.-300x178.png)
![](https://safetyroad.bg/wp-content/uploads/2022/02/Фиг.7и-Неправилно-снаждане.-300x196.png)
![](https://safetyroad.bg/wp-content/uploads/2022/02/Фиг.7к-Неправилно-снаждане-и-модификация-на-вертикалният-стълб.-300x225.png)
Асоцииран риск:
Безопасност – пътната обезопасителна система в своята цялост не отговаря на съвременните инсталационни практики и стандарти за обезопасяване. Това я прави опасна за трафикопотока.
03/12/2020 г.
Инж. М. Стелиянов
Професионалниквалификациии компетенции:
– Одитор по пътна безопасност – Queensland University of Technology (CARRS-Q);
– Обследване и отстраняване на “Черни точки” – Queensland University of Technology (CARRS-Q);
– Разследване и реконструкция на катастрофи – Society of Automotive Engineers – Australasia;
– Водещ Одитор – системи за управление на здравето и безопасността при работа ISO 45001:2018;
– Водещ Одитор – системи за управление на качеството ISO 9001:2015.