Няма ден, в които да не сме свидетели на смразяващи кадри от пътищата по нашата страна, но поредната катастрофа с автобус изпълняващ курс от редовните линии на общинска транспортна схема е факт няколко дни след подобна катастрофа близо до София.
Място на произшествието този път е в близост до Враца, като автобус на „Тролейбусен транспорт” ЕООД гр. Враца е катастрофирал на разклона за гр. Криводол. Автобусът е изпълнявал курс по редовната линия от с. Лиляче за гр. Враца. Катастрофиралият автобус е нископодов градски, произведен през 2005 г. Той позволява превоза на 14 бр. седящи и до 50 бр. правостоящи, като в конкретния случай в автобуса е имало 12 бр. седящи пътници. Автобусът не е произведен да бъде с колани.
Линията се е изпълнявала съгласно Наредба № 33 от 3 юни 2016 г. за обществен превоз на пътници и Наредба № 2 от 15 март 2002 г. За условията и реда за утвърждаване на транспортни схеми и за осъществяване на обществен превоз на пътници. От тази гледна точна при този пътен инцидент няма допусната грешка или нарушение. Проблемът обаче идва от това, че има пропуски в нормативните уредби и по този начин съгласно Наредба № 2, чл. 37, т. 3, буква Б казва, че превозите по автобусни линии се извършват със следните класове автобуси: междуселищни линии от общинските, областните и републиканската транспортни схеми: с еднопосочна дължина до 30 км – с всички класове автобуси;. В конкретния случай става дума за линия с дължина 16 км.
Поредицата от сходни пътни инциденти показва едно нещо, а именно, че има много сериозен пропуск в законодателството, всичко това примесено с остаряващия автопарк, липсата на държавна политика по отношение на подновяването му и продължаващото обучение на професионалните шофьори ще доведат до още и по-сериозни инциденти и те ще стават все по-често.
Институтът за пътна безопасност призовава за спешни мерки и ревизия на правилата за възлагане на редовни линии на градския транспорт, за изработване и приемане на държавна политика за подновяване на остарелия автопарк, както и за приемане на методи и стратегии за продължаващо обучение при професионалните шофьори. Всичко това трябва да върви ръка за ръка с изработването на специализирана концепция за управление на риска при осъществяването на обществен превоз на пътници.
Институтът за пътна безопасност за пореден път настоява българското правителство да гарантира сигурността на своите граждани. Със своето бездействие то поведе необявена война с народа си.